sadist?

har suttit med på två anställningsintervjuer idag
spännande att sitta på den "motsatta stolen" liksom
att inte vara den som är spänd och nervös och vill ha jobb
man känner sig lite mäktig
och det mest intressanta var att analysera den stackars sökande
pricka av alla klyschor
läsa mellan raderna och tolka omskrivningar som förskönar och förstorar
(där "jag har varit rastvakt" blir "jag har varit pedagogiskt ansvarig för alla ämnen i en grupp av 25 elever" typ)
ställa samma fråga tre gånger men på olika sätt och lyssna på hur olika svaren blir
läsa av kroppspråket och se när osäkerheten tar över eller när frågan blir jobbig och obekväm
se hur de nervöst försöker ana vad man skriver för anteckningar i sitt block
ja, lite sadistiskt, jag vet, men väldigt roligt
sen är det ett inte alltför lätt jobb att hitta rätt person till rätt plats
ingen av de vi träffade är fantastisk
en är inte alls
en är kanske ok
men att hålla i anställningsintervjuer skulle nog kunna bli lite min grej
om jag fick finslipa lite
härligt att få mangla lite
bli manglad är inte lika kul
inte alls lika kul

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0