heligt förbannad på samhället

jag har tagit upp det förut
i samband med att pappa dog
och idag när jag lyssnade på sommarprat så blev jag så förundrad och förbannad igen
vilket sjukt sjukt sjukt samhälle vi lever i
ett samhälle där vi inte får stanna upp
där vi inte får ta hand om oss själva
där vi inte får ta hand om varandra
där vi bara måste göra rätt för oss
vilket oerhört sjukt uttryck
"göra rätt för sig"
man ska inte "få" något minsann
ställa upp för varandra?
nej nej, var och en sköter sig själv
var stark
jobba jobba jobba jobba
till varje pris
visa inte svaghet
om någon i din närhet dör
jobba jobba jobba jobba
direkt
om någon i din omgivning behöver stöd
jobba jobba jobba jobba
är du inte själv, personligen, fysiskt så uppenbart sjuk så du inte kan stå på benen
jobba jobba jobba jobba
själen
hjärtat
nej, där får du inte hjälp till tid att stanna upp och bli hel eller förhindra trasighet
andras själar
andras hjärtan
nej, där får du inte hjälpa och stötta
du måste jobba jobba jobba jobba
en kvinna som har en döende man
ingen vet hur många dagar eller veckor han har kvar
"nu har dina beviljade 6 veckor av sjukskrivning tagit slut
nu måste du börja jobba igen"
säger samhället via försäkringskassan
två små barn har precis förlorat sin pappa
mamman, som även precis förlorat sitt livs kärlet och livskamrat vill kunna vaba ett tag för att kunna stötta sina barn i början av sorgen
"nej nej nej, jobba jobba jobba jobba"
säger samhället
en pappa är död och man tappar fotfästet ett tag och orkar inte vara bland alla människor på jobbet
nej nej nej
"en dag före begravning för resan dit
och så begravningsdagen kan du få, jobba jobba jobba jobba"
säger samhället via försäkringskassan
en person har varit djupt nere i mörkaste mörkret
jobbat sig upp över ytan, men pallar inte jobba heltid
"det går inte för sig alls, jobba jobba jobba jobba"
säger samhället via försäkringskassan
en vän ska gå igenom något jobbigt, och har ingen familj som kan vara med
någon vill ta en halv dags vav (vård av vän)
"nej nej nej, något sådant tokigt finns ju inte, var och en sköter sitt, jobba jobba jobba"
säger samhället
ja, andra får tycka vad de vill
och samhället och försäkringskassan tycker onekligen helt olika mot mig
men jag tycker det är så sjukt så jag kan inte ens ta in det
jag blir så förbannad
och trött
hur i hela världen kan jobba jobba jobba jobba och dra in pengar vara viktigare
än att ta hand om
vår själ
vårt hjärta
andras själar
andras hjärtan?
för att inte tala om våra barn
vara hemma och ta hand om våra egna barn???
är du galen???
det går ju INTE för sig
säger samhället
jobba jobba jobba jobba
minst 100%
sjukt sjukt sjukt sjukt
jag blir heligt förbannad


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0