kan ha fel, men...

Jag är väl antagligen en hemsk människa.
Men jag kan inte låta bli att störa mig på Emma Jagnestig eller vad hon heter, hon som är mamma till de båda mördade barnen Max och Saga.
Ja.
Hon har varit med om något riktigt riktigt hemskt.
Något av det värsta som man kan vara med om.
Ja, man måste få bearbeta och prata om det.
Men måste man göra det för hela Sverige och hela världen?
Måste man göra det i all media som finns?
Och älta om och om och om igen.
Sitta i morgonsoffor, göra "exklusiva intervjuer" i kvällstidningar...
Båda vuxna och barn blir mördade och misshandlade väldigt ofta.
Alldeles för ofta.
Men det ältas det inte i media.
De får väl inte chansen.
Men jag tror också att de flesta skulle ha den goda smaken och förståndet att avstå.
I min värld är det något privat som berör de närmsta.
Visst, det är väl media som ligger på och ber henne ställa upp.
Men det gör de väl för att de vet att hon säger ja.
Visst, man ska inte tysta ner att det händer så hemska saker.
Men hallå, det var ett privat, internt svartsjukedrama.
Inte något enormt samhällsproblem.
Gärningskvinnan är dömd och inspärrad.
Någonstans måste man väl gå vidare?
Och ja, jag är medveten om att hon och pappan och de övriga anhöriga och nära vännerna alltid kommer bära det med sig.
Men älta är inte bra.
Och älta in public är inte sunt någonstans.
Ja, jag är väl en hemsk människa.
Men jag stör mig på att man tillåts älta inför hela svenska folket.
Visst blev det en stor nyhet, så funkar det i Sveriges medier, mord säljer, mord på barn säljer stort, så självklart försöker de utnyttja situationen, medierna alltså.
Det är som det är.
Men att hon också utnyttjar situationen.
Att hon inte säger stopp.
Istället så speglar hon sig i någon slags otäck glans.
Får stjärnstatus.
Lite obehagligt tycker jag.
Jag är ingen psykolog eller terapeut och jag känner inte Emma alls.
Men i mina ögon är det inte friskt och sunt.
Men jag kan ju ha fel.
Och jag vet, jag kan skita i att läsa och lyssna och titta.
Och jag gör inte det, jag läser inte och jag tittar inte och jag lyssnar inte.
Men jag måste ögna över rubriker och bläddra förbi program på tvn osv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0